Matlamat Hidup

Hidup di dunia ini perlu ada matlamat. Matlmat seseorang itu telah dicipta oleh ibu bapanya sejak dia dilahirkan. Ada ibu bapa yang mahukan anaknya menjadi seorang doktor, guru, jurutera dan pelbagai jawatan tinggi yang diletakkan. Benarlah seperti yang selalu disebut-sebut bahawa anak yang baru dilahirkan itu umpama kain putih. Kain putih yang kosong tanpa warna dan coretan. Kain ini perlu dicorakkan sebermula ibu bapanya sendiri dan kemudian akan tercorak daripada orang lain di sekelilingnya. 

Namun, matlamat ini bukan cita-cita semata-mata. Kejayaan itu lebih dinilai pada gred dan markah dalam peperiksan, begitu juga pangkat yang digalas ketika melangkah ke alam pekerjaan. Ini hanyalah nilaian kita sebagai manusia yang hina. Sedangkan, ada matlamat lain yang perlu difikirkan bukan sahaja ibu bapa ini, namun anak itu sendiri apabila dia telah mampu untuk berfikir dan menentukan hala tuju dalam hidupnya.

Itulah matlamat untuk hidup dengan rasa bertuhan. Menyedari bahawa Allah itulah Tuhan yang berhak disembah dan mengimani bahawa Muhammad itu utusan Allah. Hidup bertuhan ini yang akan memandu seseorang untuk berada di landasan yang benar. Andai kata dia tergelincir daripada landasan tersebut, sekurang-kurangnya dalam hati yang penuh dosa ini akan teringat-ingat betapa ibu bapanya dahulu meletakkan harapan yang tinggi agar anak kecilnya itu membesar menjadi insan yang bertakwa. Bertakwa itulah yang membuatkan diri anaknya rasa takut untuk melakukan perkara yang dilarang dalam syariat Islam dan dengan takwa inilah akan menimbulkan rasa ingin bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

Letakkanlah matlamat hidupmu di dunia ini adalah kejayaan ketika hari akhirat nanti.

Comments

Popular posts from this blog

Turun dan Naik

Kenangan di Telaga Biru

Nikmat Sihat dan Masa Lapang